Samochód osobowy skonstruowany w zakładach Fiat, produkowany we Włoszech w latach 1972–1980, a w Polsce od 6 czerwca 1973 do 22 września 2000 roku. Polska wersja licencyjna produkowana była przez Fabrykę Samochodów Małolitrażowych „Polmo” Bielsko-Biała w Bielsku-Białej oraz w Tychach.
Łącznie wyprodukowano 4 671 586 sztuk fiatów 126, z czego we Włoszech powstało 1 352 912 sztuk. W Polsce wyprodukowano łącznie 3 318 674 sztuk Fiatów 126, z czego w Bielsku-Białej – 1 152 325, a w Tychach – 2 166 349.
KALENDARIUM
- 1972
- styczeń – powstała Fabryka Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej.
- wrzesień – początek produkcji w zakładzie w Cassino, pierwsze 100 sztuk.
- 9 września 1972 – oficjalna prezentacja na salonie motoryzacyjnym w Turynie.
- 1973
- 6 czerwca – pierwszy, zmontowany z włoskich części Polski Fiat 126p. Kosztował 69 tys. złotych (średnie miesięczne zarobki w owym czasie wynosiły ok. 3,5 tys. złotych).
- Tego samego dnia pierwszy egzemplarz opuścił fabrykę FSM w Bielsku-Białej (do końca roku wyprodukowano 1750 egz.).
- 18 września 1975 – uruchomiono produkcję w zakładzie nr 2 w Tychach.
- 1977 – zwiększenie pojemności silnika do 652 cm³ z dotychczasowych 594 cm³. Uzyskano wzrost mocy z 16,9 kW do 17,7 kW. Prądnicę prądu stałego zastąpiono alternatorem, powiększono średnicę hamulców bębnowych do 185 mm oraz wprowadzono nowe obręcze kół jezdnych (dotychczasowe rozwiązanie montowano jeszcze do 1981 roku).
- 1978 – wycofanie silnika o pojemności 594 cm³ (jednak jeszcze do 1983 roku był on dostępny na życzenie kupującego), zmiany nadwozia, w tym zderzaków (m.in. wydłużenie auta o 55 mm w wersji ze zderzakami typu P-4 wykonanymi z tworzywa sztucznego).
- 8 czerwca 1979 – umowa „O sprzedaży i modernizacji samochodu 126” zawarta na 10 lat między Pol-Motem a FIAT-em.
- 1980 – zakończenie produkcji Fiata 126 we Włoszech. Pozostawienie FSM jako jedynego producenta Fiata 126.
- 15 października 1981 – zostaje wyprodukowany 1 000 000 Polski Fiat 126p.
- listopad 1982 – wprowadzenie Polskiego Fiata 126E (ekonomiczny).
- kwiecień 1985 – zmiany mechaniczne i kosmetyczne, wariant FL („face lifting” – eliminacja ostrych krawędzi – dostosowanie do wymogów europejskich (przygotowany do wprowadzenia w listopadzie 1984)
- 1985 – zostaje wyprodukowany 2 000 000 Polski Fiat 126p.
- 1987 – rozpoczęcie produkcji Polskiego Fiata 126 BIS (703 cm³) w Tychach.
- 1991
- prezentacja i produkcja modelu Polski Fiat 126p Cabrio z nadwoziem typu kabriolet (Bosmal).
- zakończenie produkcji Polski Fiat 126 BIS.
- 20 lipca 1993 – zostaje wyprodukowany 3 000 000 Polski Fiat 126p.
- wrzesień 1994 – modernizacja nadwozia, wersja „EL” z wykorzystaniem podzespołów z Cinquecento.
- grudzień 1996 – wprowadzenie modelu ELX (katalizator spalin – norma Euro 1).
- styczeń 1997 – wprowadzenie oficjalnej nazwy Maluch.
- styczeń 1999 – każdy Maluch opuszczający fabrykę w standardzie wyposażony jest w zagłówki na tylnym siedzeniu („Maluch Town”).
- 22 września 2000 – zakończenie produkcji; limitowana seria 1000 aut o nazwie Happy End, 500 sztuk żółtych i 500 czerwonych. Ostatni egzemplarz jest żółty i trafił do muzeum Fiata w Turynie. Ostatni samochód, który trafił na polskie drogi, to Fiat Ostatni Maluch Happy End. W Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie można obejrzeć nieużywany egzemplarz Happy End o numerze 0979 koloru żółtego, a w Muzeum Motoryzacji przy ul. Filtrowej 62 w Warszawie również nieużywany egzemplarz nr 0001 w kolorze czerwonym.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Fiat_126